OSHO® E - Glasnik
Tema:
POLITIČARI I SVJEŠTENICI – Mafija duše.
„Svještenici i političari vam daju nadu, ali ništa
izvjesno. Jedna stvar se mora jasno shvatiti: nikakva nada neće pomoći, nikakvo
lažno objašnjenje neće pomoći.”
Čovjek je u očaju jer
mu religija nije pomogla da uništi uzroke očaja. Naprotiv, oni su ga tješili,
tako da je ostao kakav je i bio. Oni su stvorili jaz između ovog života i
sljedećeg života, prošlog života i ovog života. A to je izvrsna strategije jer,
niti vi imate neke podatke o vašem prošlom životu – da ste počinili neko loše
ili neko dobro djelo – niti ni na jedan način možete znati što će se dogoditi
sa vama u narednom životu, u životu koji dolazi. Oni su dali lijepa objašnjenja,
i kamuflirali iza divnog cvijeća čitavu ovu bijednu stvarnost. Zato vi mirišete
cvijeće i zaboravljate na zagađenu rijeku koja teče ispod vas, ispod površine.
Odbacite svo to cvijeće, i odmah ćete vidjeti zašto je čovječanstvo u tako
velikom očaju.
Nova stvar koja se
dogodila je da je jedan procenat čovječanstva stigao do tačke gdje postaje malo
svjesnije, budnije. I taj jedan procenat čovječanstva postaje svjestan očaja,
uviđa da je čitavo čovječanstvo već u paklu, i pita: „O kakvom drugom paklu govorite?
Ne postoji ništa gore od ovoga što se događa na Zemlji.“ Taj jedan procenat
čovječanstva je postavio takva pitanja. Ta pitanja su došla i do ljudi koji još
nijesu svjesni – ali ta pitanja su ipak stigla i do njih. I oni su to čuli i
počeli da osjećaju neko malo uzbuđenje svijesti: „Da, postoji očaj, i to
neizmjeran očaj“.
Političari su vas
obmanjivali. Oni su govorili: „Ako ima demokratije neće biti patnje. Ako bude
nezavisnosti neće biti patnje. Ako bude komunizma patnja će nestati.“ Ali neke demokratije
ima, a patnja raste, uvećava se.
Zemlje su nezavisne – nijesu sve zemlje u ropstvu – ali čak i u zemljama koje
su nezavisne, očaj nije manji. Političke vođe su držale čovječanstvo u nadi -
uvijek negdje daleko je velika nada.
Kao besklasno
društvo, Rusija je patila u svemu tokom šezdeset godina: „Besklasno društvo će
se uskoro ostvariti!“ Kada će se ti dani čekanja okončati? To je stara
strategija. Isus je obično govorio svojim sljedbenicima: „Uskoro ćete biti sa
mnom u Božijem kraljevstvu. Uskoro ćete vidjeti da će oni koji me prate naći
spasenje, a oni koji me ne slijede će pasti u vječni pakao.“ To se još nije
dogodilo, a mi čak i ne znamo da li je Isus sa Bogom ili nije.
On je čak obećao da
će se vratiti. Ja mislim da je izgubio hrabrost – jedno raspeće je dovoljno!
Sada bi ponovo bio razapet, a ovog puta u Vatikanu jer bi sada on došao kao
hrišćanin. A papa bi bio osoba koja bi odlučila: „Ovaj čovjek treba da bude
raspet – on se pretvara, on je anti-Hrist. On nije naš gospod jer kada naš
gospod dođe, on će doći sa slavom, sjedeće na oblaku. Tako gospod treba da
dođe. A ovaj čovjek je rođen od žene, čak ni od nevine.“
Oni su čekali oblak
na kojem će gospod doći, a gospod je pobjegao! Ali popovi i političari vam daju
nadu, ali ništa izvjesno. Jedna stvar se mora jasno shvatiti: nikakva nada neće
pomoći, nikakvo lažno objašnjenje neće pomoći.
Vi treba da stavite
po strani sva ta pretjerivanja i da uvidite stvarnost kakva ona jeste.
Osho, The
Rajneesh Bible
TERAPIJA
PATNJA
Religiozni proroci, politički
lideri, moralni zakonodavci – vi ste ih poštovali ne sumnjajući da su oni uzrok
vaše patnje. Kako možete da posumnjate u njih? Ti ljudi su služili
čovječanstvu, žrtvovali su se za čovječanstvo. Vi ste ih slavili; ne možete ih
povezati sa vašom patnjom. Uzroci patnje su kamuflirani iza divnih riječi,
svetih spisa, duhovnih propovijedi.
Patnja je uvijek bila
prisutno, ali biti svjestan te patnje je novi faktor. A to je početak
preobražaja. Ako ste svjesni nečega, onda postoji mogućnost da se nešto uradi
kako bi se to promijenilo. Ljudi su živjeli u siromaštvu prihvatajući to kao
dio svog života, kao sudbinu. Niko se nije nikada zapitao, niko nije pitao
zašto je to tako. I prije nego se neko zapita, religiozni proroci, mesije i
svještenici su spremni sa odgovorom.
Po tim judejskim
religijama - judaizmu, hriščanstvu, muhamedanstvu - patnja postoji zbog
prvobitnog grijeha. Te tri religije su proistekle iz jednog istog izvora - sve
one vjeruju u jedan isti prvobitni grijeh. Zato mi patimo jer smo potomci tih
istih ljudi koji su počinili taj grijeh.
Adam i Eva nijesu
počinili nikakav veliki prestup – oni su samo imali malo više znatiželje. A ja
misim, svako ko ima makar malo duha uradio bi isto. Sasvim je bilo izvjesno da
se to dogodi – jer u čovjeku postoji duboka potreba za spoznajom. To je nešto
suštinsko, to nije grijeh. U samoj prirodi čovjeka je da spozna. A Bog mu je to
zabranio. On je govorio: „Ostani neuk.“ Na isti način, postoji neka suštinska,
snažna želja za vječnim životom. Niko ne želi da umre.
To dvoje su osnovne i
najdublje ukorijenjene želje u čovjeku – a ipak, njemu je zabranjeno da ispuni
svoju prirodu, a njegova priroda je
osuđivana kao prestup, kao priroda koja je ukorijenjena u grijehu. Ako bi to
ostvario osjećao bi krivicu, a ako to ne bi ostvario, on bi ostao očajan. Ti
ljudi su stvorili pozadinu vaše nesreće. Zato postoje dvije vrste nesrećnih
ljudi u svijetu: oni koji slijede religiozne proroke, i oni koji ih ne slijede.
Uzmite bilo koju stranu, i vi ćete biti u nevolji. Nemojte prihvatiti nijednu
stranu, bilo za ili protiv. Samo kažite tim dobročiniteljima: „Idite do đavola!
I nosite sve vaše svete knjige sa vama.“ Samo tada ćete biti oslobođeni patnje.
Osho, The Rajneesh Bible
MEDITACIJA
MEDITATIVNI UM
Sa meditacijom ćete
biti sve više zadovoljniji sa sobom – zapamtite, sa sobom. To će biti znak,
glavni znak. Zato nemojte pomisliti da ste postigli mnogo ako budete ugledali
svjetlost ili ako budete vidjeli divne boje. One su dobre ali se nemojte
osjećati zadovoljno dok ne bude stvarnih psiholoških promjena: manje gnjeva,
više ljubavi; manje krutosti, više milosti. Dok se to ne dogodi, vaše uočavanje
svjetlosti, boja i osluškivanje glasova je dječija igra. To je divno, veoma
divno; dobro je poigrati se sa time – ali to nije cilj meditacije. To se dogodi
na putu, to je uzgredno, ali nemojte sa time biti opterećeni. Bolje bi bilo da
posmatrate vaše odnose, gledajte što se događa. Kako se ponašate prema svojoj
ženi? Posmatrajte to. Ima li kakvih promjena? Te promjene su značajne. Kako se
ponašate sa svojom zaposlenim? Ima li kakvih promjena. Te promjene su bitne.
Meditacija nije
dječija igra. To je duboki preobražaj. Kako da znate taj preobražaj? Prvo ćete
osjetiti vaš unutrašnji preobražaj u vašim spoljašnjim odnosima, i onda ćete
ići dublje. Samo tada ćete početi da osjećate nešto iznutra. Zato ispitajte to,
produbite vaše odnose, i tu nastojte da vidite da li vaša meditacija napreduje
ili ne. Ako osjetite da ljubav raste, neuslovljena ljubav, ako osjetite milost
bez nekog uzroka, ako osjetite duboku brigu za svačijom dobrobiti, blagostanjem
- vaša meditacija raste. Tada zaboravite na sve drugo. Sa tim posmatranjem ćete
uočiti i mnoge stvari u sebi. Vi ćete biti mnogo smireniji; imaćete manje buke
u sebi. Kada bude potreba, vi ćete govoriti, kada ne bude potrebe za time, vi
ćete biti u tišini. Osjećaćete se znatno opuštenije, smirenije. Bilo što da
radite, to će biti jedan opušten trud, neće biti naprezanja. Vi ćete postati
sve manje i manje ambiciozni. Na kraju, neće biti nikakvih ambicija. Čak ni
ambicija da se dosegne moksha neće
postojati. Čak je i želja za oslobađanjem ropstvo. Čak je i ropstvo želja da
budete beželjni.
Bilo što da radite
nemojte misliti da će rezultati doći u budućnosti. Ako radite nešto istinsko
rezultati su ovdje i sada. U radu na sebi, unutrašnjem radu, ako meditirate
danas, rezultati neće biti sjutra. Ako danas meditirate, miris toga, bilo
koliko da je mali će biti prisutan. Ako ste osjetljivi, vi ćete to osjetiti.
Uvijek kada se nešto stvarno uradi, to utiče na vas ovdje i sada. Zato
meditacija nije neka određena stvar koju radite sat vremena i onda zaboravite.
Zapravo, čitav vaš život treba da bude meditativan. Tek tada ćete početi da
osjećate neke stvari. A kada kažem da čitav život treba da bude meditativan, ja
ne mislim da treba da sklopite oči i da dvadeset četiri časa sjedite i
meditirate – ne! Bilo gdje da ste, vi možete biti osjetljivi, i ta osjetljivost
će biti od koristi. Tada neće biti potrebe da pitate: „Da li napredujem ili
ne?“ Samo sa sposobnošću da budete svjesni svih stvari koje se dešavaju oko
vas, vi ćete razviti sposobnost da osjećate što se događa unutar vas.
Osho, Ulitimate alchemy
|
|
|
OSHO ART
„Objektivna umjetnost znači nešto što vam pomaže da postanete centrirani,
što vam pomaže da postanete zdravi i cjeloviti. Posmatrajući Tadž Mahal na
punom mjesecu, vi ćete ući u jedan veoma meditativan prostor. Posmatrajući kip
Bude, samo sjedjeći u tišini pored kipa Bude, nešto u vama će postati smireno,
nešto u vama će se stišati, nešto u vama će postati nalik Budi. To je
objektivna umjetnost. Ona ima ogroman značaj.“ Osho
HAIKU
*
Basho zapisa:
JESENJE VEČE –
MOLIM TE, OKRENI SE K MENI.
JA SAM, TAKOĐE, STRANAC.
Bashovi haiku nemaju poređenje. Svi
zen majstori su pisali haiku, ali Basho se stapao i rastapao sa prirodom dublje
od bilo kog drugog.
„Jesenje veče – molim te, okreni se
k meni. Ja sam, takođe, stranac.“ On kaže: „Ovdje, na ovom svijetu, svi smo mi
stranci.“ A mi obično zaboravljamo tu stvar; mi počinjemo da svakoga uzimamo
kao garanciju. Da li ste ikada razmišljali o tome? Ovih deset hiljada buddha (
prisutni na predavanju u Osho Buddha holu u Puni. pp) su svi stranci. Mi činimo
napor da zaboravimo da smo svi stranci – stvaramo brakove, prijateljstva,
pokušavamo da upoznamo jedni druge – samo da bi zaboravili osjećanje da smo svi
stranci. To nas čini veoma uplašenim da smo okruženi strancima. Sve naše
porodice, svi naši klubovi, sve naše religije, sve naše nacije su samo prilike
da sakrijemo činjenicu da smo stranci.
Zen je trud da vas učini sasvim
svjesnim da ste stranci. To će vam dati oslobođenje od mase. To će vam dati
smisao da budete svoji, daće vam duboku snagu svjesnosti da ste okruženi čudnim
svijetom u kome su svi stranci. To ima mnogo dubljih posljedica. Ako možete
shvatiti činjenicu da su svi stranci, sva vaša očekivanja će otpasti. Ko ste vi
da nešto očekujete? Muž očekuje neke stvari od supruge. On zaboravlja činjenicu
da je supruga stranac. Mi se samo srećemo na putu, malo razgovaramo, hodamo
zajedno na putu, i zaboravljamo na činjenicu da smo i dalje stranci.
Mi ne poznajemo sebe, kako onda
možemo poznavati druge? Ali na površini mi pokušavamo da stvorimo prisnost, mi
pokušavamo da zaboravimo zastrašujuću ideju da smo sami. Supruga, djeca, Rotari
klub,.. Mi želimo da negdje budemo udruženi. Mi ne želimo da ostanemo sami pod
nebom u dubokoj slobodi, i da plešemo pod suncem i po kiši. Ne, mi jednostavno
želimo ugodnost sa svijetom, to nam daje osjećaj topline.
Nije Isus bez nekog razloga nazvao
ljude ovcama a sebe pastirom – i niko mu nije prigovorio. To je čudno: Isus je
razapet, ali niko nikada nije prigovorio na neko od njegovih učenja, i niko
nikada nije raspravljao protiv njega. Izgleda da su u stvarnosti ljudi duboko u
sebi prihvatili da nijesu ništa drugo do ovce, oni su trebali stado da ih
okružuje, oni se nijesu smjeli uputiti sami u neku nepoznatu teritoriju. Niko
nije ustao ispred Isusa i rekao mu: „Ti vrijeđaš čovječanstvo. Ti si nas
ponizio time što si pastir a nas učinio ovcama.“
To što mu niko nije prigovorio čini
jasnim da ljudi osjećaju da je on bio u pravu jer misle: „Mi trebamo masu.“
Basho kaže: „Jesenje veče – molim
te, okreni se k meni“ – ti nijesi jedni stranac ovdje – „Ja sam, takođe,
stranac.“
*
VIDEO
NE SLIJEDITE VOĐE
MAJSTOROV SMIJEH
Đajađit Samosa,
prodavac prezervativa u Puni, se našao u autobusu sa petnaestak dječaka ispred
njega. Djeca su trčkarala svuda okolo, skakala po sjedištima, uzimala ljudima stvari, tražila novčiće i
uglavnom stvarala haos.
Konačno, stara
baka Bramačapati mu se nakloni i upita ga:
"Gospodine
Samosa, jesu li svi ovi monstrumi vaši?"
"Ne, naravno",
reče Samosa, "Ja prodajem gumice, a to su sve reklamacija!"