OSHO MONTENEGRO
OSHO® E - Glasnik
Mart 2020. broj 48
-Vizija Novog čovjeka -
Tema:
VJERA
“Vjera znači vjera u sebe.
Vjera znači povjerenje, poštovanje sebe. Vjerovanje je usmjereno ka drugome:
vjera je usmjerenje ka sebi. Vjera je sasvim drugačiji svijet! To nema ništa sa
vjerovanjem. Vjerovanje dijeli ljude na hrišćane, muhamedance, hinduse,
budiste. Čovjek vjere ne poznaje nijednu religiju - osim religije istraživanja.”
|
Vjera može imati više značenja. Prvo je
vjerovanje: vjerovanje je laž, neiskrenost, nepoštenje. Vjerovati u nešto
znači da to ne poznajete ali ipak vjerujete. To je licemjerno. Vjerovanje
proizilazi iz straha ili pohlepe. Vjerovanje je uslovljeno od nekoga ko
dominira nad vama; to je vid sluganstva.
Istinski religiozan čovjek ne može biti vjernik,
ali ne može biti ni nevjernik - jer ne-vjerovanje nije ništa drugo do
vjerovanje u negativnom obliku. Katolici i komunisti nijesu mnogo različiti;
ateisti i vjernici nijesu mnogo razlčiti - zapravo, nijesu uopšte različiti.
Oni su samo dvije strane iste medalje. Jedan vjeruje u Boga, drugi vjeruje da
nema Boga. Jedan voli Boga - ta ljubav je utemeljena na nekom uslovljavanju -
ali to nije istinita ljubav; a drugi mrzi Boga - i ta mržnja je temeljena na
uslovljavanju - ni ona nije istinita, takođe.
Oni koji krenu sa vjerovanjem nikada ne stižu,
oni ne mogu stići. Oni će se vrtjeti okolo i naokolo ali nikada neće dospjeti
do istine o egzistenciji. Početak treba da bude otvoren - niti za vjerovanje
niti za nevjerovanje. Početak treba da bude bezazlen. Ako je početak
bezazlen, onda je to vjera. Vjera nije vjerovanje: to je vjera u istinu.
"Ako postoji istina, onda ćemo mi to saznati, nema potrebe da u to
vjerujemo. Nema potrebe da vjerujemo u Bibliju, Vede ili Kuran. Ako je istina
otkrivena Muhamedu, Hristu ili Krišni, zašto ne bi mogla biti otkrivena
meni?" To je vjera.
Vjera znači vjera u sebe. Vjera znači
povjerenje, poštovanje sebe. Vjerovanje je usmjereno ka drugome: vjera je
usmjerenje ka sebi. Vjera je sasvim drugačiji svijet! To nema ništa sa
vjerovanjem. Vjerovanje dijeli ljude na hrišćane, muhamedance, hinduse, budiste.
Čovjek vjere ne poznaje nijednu religiju - osim religije istraživanja. On ne
vjeruje u vjerovanja već u traganja. Njegova vjera je usmjerena ka vlastitom
biću koje nezaštićeno ulazi u prostor nepoznatog, koje bez straha kreće u
neucrtane prostore. Njegova vjera u egzistenciju je tolika da on ne treba
drugu podršku. Vjera znači usmjerenje ka sebi; vjera ima ljepotu. Vjerovanje
je ružno. Izbjegnite vjerovanje jer je vjerovanje laganje. Vjera je traganje,
istraživanje. Naučnici imaju vjeru, a vaše takozvane religiozne osobe imaju
vjerovanje. Kakva je vjera naučnika? To je vjera da je egzistencija kosmos a
ne haos, da je egzistencija utemeljena na fundamentalnom zakonu. To je vjera
da je taj zakon podložan razotkrivanju, vjera da je ljudska svijest sposobna
da spozna taj fundamentalni zakon: red u životu i bitisanju.
Naučnik ima vjeru. Vaše takozvane religiozne
osobe nemaju vjeru. Pošto oni nemaju vjeru, oni je zamjenjuju sa plastičnom,
sintetičkom stvari nazvanom vjerovanje.
Osho
Vječna filozofija
|
TERAPIJA
VJEROVANJE
Izbjegnite vjerovanje. Vjera će vas učiniti
potpunijim; a vjerovanje će umanjiti vašu cjelovitost. Vjerovanje će vas držati
u ropstvu: vjera će vam omogućiti nadmoć. Vjerovanje će vam pomoći da postanete
dio rulje, svjetine. To će biti neka vrsta sigurnosti; to je ugodno, podesno.
Vjera je opasnost: to će vas odvesti do prostora nepoznatog. To će vas učiniti
usamljenim; vi nećete biti sa svjetinom i svjetina neće biti sa vama. Ali biti
sam je veoma važno jer to znači čistotu, osoba treba da bude svjesna, treba da
bude budna.
Vjernik postaje uspavan. Čovjek od vjere se drži
budnim jer TREBA da bude budan jer ga niko neće podržavati. On nije dio mase;
on treba da stane na svoje noge. On vjeruje u kosmos. On ne vjeruje u nikakve
doktrine i vjerovanja već samo u prećutkivano stanovište da egzistencija nije u
neredu već da je utemeljena na određenom redu i da taj red može biti otkriven.
Zbog toga vjernici postaju fanatici. Ko je
fanatik? Čovjek koji ima tako jaku sumnju koju ne može potisnuti ukoliko nije
fanatik. On se plaši svoje sumnje; on je previše uplašen svojom sumnjom tako da
nikada ne zagleda u sebe. On treba da stvori takav fanatizam, takav dim od
fanatizma tako da se njegova sumnja potpuno izgubi. Fanatik ne može opštiti sa
drugima; on je uplašen - vi možete nešto reći što će ponovo podići njegovu
sumnju na površinu. On ne može saslušati drugu stranu. Njegov argument je
njegov mač - on ne može da raspravlja, on samo može da ubija. Ubijajući on
dokazuje da je njegovo vjerovanje ispravno. Zato su hrišćani, muhamedanci i
ostali ubijali jedni druge - sve su to fanatici. Oni su učinili svijet veoma
ružnim. Oni su uništili mnogo toga što je bilo lijepo i što je trebalo
sačuvati. Oni su sveli čovječanstvo na veoma nesvjestan fenomen. Oni nijesu
dozvolili da ljudska bića rastu i da se rascvjetavaju; oni su bili veoma
destruktivni prema njima. Ljudska bića nijesu bila blagoslovljena: bila su
proklinjana.
Čovjek koji ima vjeru nije fanatik, on to ne može
biti. On je otvoren, on je pristupačan, dostupan, on je osjetljiv. On je
spreman da sasluša; on je u svakom pogledu spreman da razumije suprotno
gledište. Ko zna? Možda je suprotno gledište ispravno? Čovjek od vjere nema
predubjeđenja koja štiti: on nema a
priori spremene ideje; on nije ukorijenjen u nijednu ideologiju. On je
jednostavno otvoren, traga, istražuje, traži. On je spreman sve da sasluša; sva
njegova vrata i svi prozori su otvoreni. Čovjek od vjere nikada nije fanatik.
Buddha nikada nije fanatik. Čovjek od vjere je veoma racionalan; čovjek koji
vjeruje je krajnje iracionalan. On ne može prihvatiti razlog jer je uplašen -
razlog može povrijediti njegovo vjerovanje. On je nekako udesio da živi u
ugodnom vjerovanju i razlog može doći kao grom i uništiti sve. On ne može
otvoriti svoja vrata i prozore; on treba da ostane zatvoren u vlastitom mraku -
samo tada može vjerovati. On djeluje nalik noju. On zatvara oči da ne bi morao
da promijeni ono u što vjeruje. Čovjek od vjere živi otvorenih očiju, budan i
promatra.
Osho
Vječna filozofija
INDIREKTNO ISKUSTVO
Kako zadobiti čistu svijest
unutar sebe? Neka pomoćna srestva su potrebna jer vi izravno to ne možete
postići. Neka sredstva su potrebna kako bi mogli biti gurnuti unutra, kako bi
ušli unutar sebe. Taj centar uvijek treba neki indirektni pristup. Vi ne možete
prići tome direktno. Ovo morate jasno razumjeti jer je to temeljni pristup.
Recimo, kada igrate neku igru, tek posle izjavite: "Ja sam se osjećao
veoma sretnim dok sam igrao, uživao sam u tome." Jedna suptilna sreća je
ostala tamo. Ako bi vas neko slušao, taj bi doživio radost kroz vašu priču o
tome. On bi rekao: "Onda i ja moram igrati tu igru kako bih i ja kroz nju
doživio radost." On bi, takođe, igrao, ali on je neposredno zainteresovan
za zadovoljstvo, sreću i uživanje. Sreća je uzgredni produkt. Ako ste potpuno u
svojoj igri, ako ste ponešeni, sreća će rezultirati; ali ako neprestano jurite
za srećom, ništa se neće dogoditi. Igra je samo početak.
Kada slušate muziku, neko vam kaže: "Osjećam se
blaženstveno." Ali kada bi stalno bio izložen tom blaženstvu, vi ne bi
mogli slušati muziku. Ta težnja, taj poriv za blaženstvom će postati barijera.
Blaženstvo je uzgredni događaj. Vi se tome ne možeš izložiti direktno. To je
jedan delikatan fenomen kojem se može prići samo indirektno. Uradite nešto, i
to će se dogoditi. Vi to ne možete neposredno doživjeti. Sve što je divno, što
je vječno, što je velelijepo je tako delikatno da se ne može izravno doživjeti;
ako pokušate da to direktno doživite, nešto ćete poremetiti. U tome leži smisao
tehnika i sredstava meditacije.
OSHO
Knjiga tajni 1
OSHO ART
Vaša umjetnost je jednostavno neka vrsta
katarze. To će vam pomoći na način kao što povraćanje pomaže. To će vam
odnijeti mučninu, to će vas učiniti čistijim, učiniće da se osjećate zdravije.
Ali vas nije briga što će se dogoditi sa osobom koja će vidjeti vaše
bljuvotine. Njoj će biti muka. Ona će početi da se osjeća bolesno.“
HAIKU
*
Rjota zapisa:
ONI NE
RAZGOVARAJU.
POSJETILAC,
DOMAĆIN,
I BIJELA
HRIZANTEMA.
„Oni
ne razgovaraju...“
Postoji mogućnost da ako se sretnu dvije osobe koje su veliki majstori – ne
novi mladi cvjetovi, već zreli – da ne razgovaraju, nema riječi. Posjetilac je
tu, domaćin je tu, ali nema gosta. Domaćin je posjetio drugog domaćina.
*
VIDEO
SISTEM VJEROVANJA
MAJSTOROV SMIJEH
U želji da uštede novac na svom medenom
mjesecu, Buni i Bonker Bum odluče da provedu prvu noć svog novog braka u domu
Bunjinih roditelja, Boba i Beti Bog.
Tri dana su prošla, i Bunijev mlađi brat,
mali Bipo, se igrao u njegovoj spavaćoj sobi sa svojom igračkom avionom, i
osluškivao na zidu da neki čudni zvuci dolaze iz Bunijeve i Bonkerove sobe.
Znatiželjan, mali Bipo siđe dolje i nađe svoju majku.
"Hej, mami", reče Bipo, igrajući
se sa svojim modelom aviona, "kako Buni i Bonker ne napuštaju svoju sobu
već tri dana? Oni čak i ne silaze ni na jelo!"
"To nije tvoj posao!", odgovori
njegova majka. Na to Bipo slegnu ramenima i izađe iz sobe igrajući se svojim
avionom.
Još nekoliko dana je prošlo, a čak i
Bipova majka poče da se brine, takođe. Zato se ona prikrade gore i proviri kroz
ključaonicu sobe mladog para. Na njen užas, ona ugleda Buni kako sjedi na
Bunkeru, a Bonker pokušava svim svojim moćima da odgurne Buni.
"To nije dobro", zajeca Bonker.
"Ja se i dalje ne mogu pomaći!"
Upravo tada, Bipova mama začu buku koja
je dolazila iz kupatila, zato ona pojuri dolje niz stepenice da vidi što se
događa. Ali to što je našla je da mali Bipo nešto traži kroz sve police i
ormariće u kupatilu.
"Što to tražiš?", upita njegova
majka. "Samo lijepak za moj avion", odgovori mali Bipo.
“Ja sam ga čuvao u teglici za vazelin!”
Copyright © Osho International Foundation.
za dobijanje e-glasnik na vasu mail adresu
prijavite se na zvanicnu facebook stranu
OSHO Meditativni Trenuci Podgorica
ili na mail: osho.montenegro@gmail.com
Ili se pridružite grupi
OSHO klub Podgorica
OSHO is a registered trademark of Osho International Foundation, used with permission, www.osho.com/ trademarks
Some material used here (images and text excerpts) is Copyright © OSHO International Foundation, www.osho.com/ copyright