OSHO® E - Glasnik
Tema:
UMJETNOST SLOBODE
„Postoje
tri vrste slobode, a te tri vrste treba pravilno shvatiti. Prvo je sloboda od
nečega, drugo je sloboda za nešto, a treće je samo sloboda –
niti od, niti za.”
Što mislim kada kažem sloboda? Niti za niti protiv:
ni prošlost ni budućnost - upravo biti ovdje i sada, upravo živjeti iz trenutka
u trenutak bez ideologije, bez utopije. Istinski sanijasin, istinski mistik
nije protiv prošlosti, nije ni za budućnost. On je krajnje obuzet stvarnošću
tako da nema vremena, nema energije za prošlost, ni za budućnost. Tako se rađa
buntovnik. Buntovnik je najljepši fenomen u svijetu. Buda je buntovnik, Isus je
buntovnik, Atiša je buntovnik i Kabir je buntovnik. To su buntovnici. Vi ćete
ih pogrešno shvatiti ako mislite o njima kao o revolucionarima, oni to nijesu.
Oni nijesu i reakcionari. Njihova orijentacija je sasvim drugačija, njihova
orijentacija je sada, ovdje. Oni ne žive za neki ideal, a ne žive ni protiv
nekog ideala. Oni nemaju neke ideje, nikakva ideologija ne bitiše u njihovoj
svijesti.
Potpunu čistotu ovog trenutka oni žive: oni
uživaju u tome, oni pjevaju o tome, oni to plešu. A kada dođe sljedeći
trenutak, oni i taj trenutak žive sa istom radošću, sa istim raspoloženjem. Oni
se kreću iz trenutka u trenutak, oni ne planiraju ništa unaprijed.
UMJETNOST
SLOBODE
Postoje tri vrste slobode, a te tri vrste
treba pravilno shvatiti. Prvo je sloboda od nečega, drugo je sloboda za nešto, a treće je sama
sloboda – niti od, niti za.
Sloboda od nečega je obična, svjetovna. Čovjek je
uvijek pokušavao da se oslobodi od nekih stvari. To nije kreativno. To je
negativan aspekt slobode.
Sloboda
za
nešto je kreativnost. Vi imate određenu viziju koju želite da
materijalizujete i želite slobodu za to. Sloboda od nečega je uvijek iz
prošlosti, a sloboda za nešto je uvijek za budućnost. Sloboda za nešto je
duhovna dimenzija jer se krećete ka nečemu nepoznatom, a možda jednoga dana i
ka nespoznatljivom. To će vam dati krila.
Sloboda od nečega,
najviše što može je da vam skine lisice sa ruku. To nije i neizostavno korisno
– a cijela istorija je dokaz za to. Ljudi nikada ne razmišljaju o drugoj
slobodi koju ja naglašavam. Oni uvijek misle na prvu – jer nemaju snage da vide
drugu. Prva je vidljiva: lanci na njihovim nogama, lisice na njihovim rukama.
Oni žele da se oslobode toga, ali što potom? Što namjeravate da radite sa
svojim rukama? Vi se potom možete i pokajati što ste tražili slobodu od toga.
Vi to možete vidjeti
svugdje u svijetu: neke zemlje su se oslobodile od Britanaca, od Španaca, od
Portugalaca – ali njihova situacija ja daleko lošija od one kada su bili robovi.
Makar su bili naviknuti na svoje ropstvo, odbacili su ambicije, prihvatili su
svoj udes kao svoju sudbinu. Sloboda od ropstva jednopstavno stvara haos.
Sve revolucije u
svijetu su sve do sada propadale iz prostog razloga jer ljudi koji su stvorili
revolucije su imali jednu vrstu sposobnosti; a ljudi koji mogu izgraditi
zemlju, stvoriti novu zemlju, stvoriti odgovornost kod ljudi su mnogo
drugačiji. Oni ne učestvuju u razaranju, ubijanju. Oni ne mogu ni dospjeti do
vlasti. Vlast ide u ruke onih koji su se borili. Zato, prirodno, svaka
revolucija u suštini propada.
Ovo što ja govorim se mora jasno shvatiti.
Postoje dva dijela revolucije, od i za, i zato treba da bude dvije vrste
revolucionara: oni koji su prvi – od –
i oni koji rade za drugi dio kada se rad prvih završi – za. Ali to je teško sprovesti. Ko će to sprovesti? Svi su puni
žudnje za vlašću. Kada su revolucionari pobjednici, vlast je njihova; oni je ne
mogu dati nikome. I zemlja će biti u haosu. Ona će u svim dimenzijama
svakodnevno padati sve niže i niže. Zbog toga vas ne učim revolucionarnošću, ja
vas učim buntovništvu. Revolucija je od masa; buntovništvo je od individue.
U buntovništvu se
individua mijenja. Ona ne brine o strukturi moći. Ona jednostavno nastoji da
mijenja svoje biće, porađa Novog čovjeka u sebi. U buntovništvu mogu
učestvovati obije vrste revolucionara jer mnogo toga treba uništiti, i mnogo
toga treba izgraditi. Stvari treba porušiti da bi se mogle izgraditi, zato
postoji poziv za oboje: za one koji su zainteresovani za rušilaštvo, i za one
koji su zainteresovani za stvaralaštvo. To nije fenomen mase. To je vaša
vlastita individualnost.
Ako milioni ljudi
prođu kroz buntovništvo tada će vlast zemalja, tada će nacije biti u rukama tih
ljudi, buntovnika. Samo u buntovništvu revolucija može uspjeti. Pošto
revolucija ima rascijepljenu ličnost, buntovništvo je sjedinjeno, jedno. I
zapamtite, u buntovništvu rušilaštvo i stvaralaštvo idu zajedno ruku pod ruku,
podržavaju jedno drugo. Oni nijesu odvojeni procesi. Kada ih jednom odvojite –
kao što je u revoluciji – vi ćete ponoviti istu staru priču. U revoluciji
bivate podijeljeni: ili od nečega ili
za nešto. Vi ne možete imati sve
zajedno jer oni trebaju drugačije sposobnosti. Ali u buntovništvu se oba
kvaliteta kombinuju zajedno.
Kada vajar radi neku
skulpturu, on radi obadvije stvari: on lomi kamen – uništava ga kao takvog –
ali dok uništava taj kamen, on stvara predivni kip koji nije bio tu prije.
Uništavanje i stvaranje idu zajedno, oni nijesu odvojeni.
Buntovništvo je
cjelovitost; a revolucija je pola-pola - a to je opasnost u revoluciji. Ime je
predivno ali je vjekovima bila povezana sa podijeljenim umom. A ja sam protiv
svake vrste rascjepa jer vas to vodi šizofreniji.
Ako mnogo ljudi prođe
kroz ovo buntovništvo – koje nije protiv nikoga, ono je samo protiv vaše
uslovljenosti – i donese Novog čovjeka unutar sebe, problem nije težak.
Revolucija bi se tako prevazišla. „Buntovništvo“ je riječ za budućnost.
Osho,
Transmission of the Lamp
TERAPIJA
PRIMALNI KRIK
Sloboda od nečega je reakcija. Ona je
orjentisana ka prošlosti, vi se borite protiv prošlosti, vi želite da se
oslobodite toga, vi ste opsjednuti time. Psiholozi pokušavaju da vam daju tu
slobodu, slobodu od prošlih trauma, rana djetinjstva. Primalna terapija je bazirana
na prošlosti. Vi treba da se vratite i da se oslobodite od prošlosti, treba da
dosegnete do prvobitnog krika, tada ćete biti slobodni. Zato sloboda znači – za
primalnu terapiju, za psihoanalizu i druge terapije – da se prošlost treba
odbaciti. Vi treba da se borite sa time, treba da to nekako dovedete u red, da
sebe iščupate iz prošlosti, tada ćete biti slobodni.
Psiholozi pokušavaju da vam daju tu slobodu,
slobodu od, od prošlih trauma, rana djetinjstva. Primalna terapija je u
osnovi bazirana na prošlosti. Vi treba da idete unazad da bi oslobodili sebe od
prošlosti, treba da dosegnete do prvog primalnog krika, tada ćete biti
oslobođeni. Zato sloboda znači – za primalnu terapiju, za psihijatre i druge
terapeute – da se prošlost treba odbaciti. Vi treba da se borite sa tim, to
nekako treba sprovesti – izvući sebe iz prošlosti, tada ćete biti slobodni.
Kada je ta sloboda u pitanju, Karl Marks i
Sigmund Frojd nijesu protivni jedan drugom, obojica se sa tim slažu. Karl Marks
kaže da čovjek treba da se oslobodi prošlosti, svih prošlih društvenih
struktura, ekonomskih struktura. Njegov pristup je politički. Frojdov pristup
je psihološki, ali oboje su ukorijenjeni u ideju oslobođenja “od”. Sve političke reforme su
reakcionarne, a kada reagujete, vi nijeste slobodni. To treba da se shvati. To
vam samo daje privid slobode, ali to nije istinska sloboda. Kroz reakciju nije
moguća potpuna sloboda. Kroz reakciju nije moguća istinska sloboda. A samo
potpuna sloboda je istinska sloboda.
Vi možete ići protiv prošlosti, ali samo biti
protiv toga, vi bivate uhvaćeni od toga na stražnja vrata. Zbog toga se
događalo iznova i iznova: da bilo sa kim da se borite, vi postajete nalik
njemu. Veoma pažljivo birajte svoje neprijatelje jer ćete biti određeni od
njih! Boreći se sa njima očigledno ćete morati da naučite njihove strategije.
Vi ćete morati da naučite njihove taktike, moraćete da naučite njihove načine
borbe. Malo po malo će neprijatelji postati veoma slični vama, mnogo sličniji
nego vaši prijatelji.
Ako reagujete na prošlost, vi ste
opredijeljeni za prošlost. Ako zaboravite prošlost i pogledate u budućnost, vi
ste i dalje vođeni prošlošću, samo nijeste toga svjesni. Zagledati se u budućnost,
vi sanjate divne snove, ali oni ne mogu promijeniti stvarnost. Stvarnost ostaje
ista. Snovi su veoma nedjelotvorni, nemoćni. Prvo, sloboda od je reakcija. Drugo,
sloboda za je revolucija. Treće, samo sloboda je buntovništvo. Ona je
orijentisana na stvarnost. Prva je politička, druga je pjesnička, a treća je
mistična, duhovna.
Osho, The Book of Wisdom
MEDITACIJA
ZDRAVLJE
Zdravlje nije samo fizički fenomen. To je samo
jedna od njegovih dimenzija, i jedna od najpovršnijih dimenzija, zato što
tijelo umire – zdravo ili nezdravo, ono je trenutačno. Istinsko zdravlje treba
da se dogodi negdje unutar vas, unutar vaše subjektivnosti, u vašoj svijesti,
zato što svijest ne poznaje rođenje, niti smrt. Ona je vječna.
Biti zdrav u svijesti znači:
prvo, biti budan,
drugo, biti harmoničan,
treće, biti ekstatičan,
i četvrto, biti osjećajan.
Ako se te četiri stvari ispune, osoba je
iznutra zdrava. Neo-sanijas može ispuniti sve te četiri stvari. To vas može
učiniti svjesnijim jer su sve meditacione tehnike metode da vas učine
svjesnijim, sredstva da vas izvuku iz vašeg metafizičkog sna. A plesanje,
pjevanje i veselje vas može učiniti harmoničnijim.
Postoje trenuci kada plesač nestane i kada samo
ples ostane. U tim rijetkim trenucima osoba osjeti harmoniju. Kada se pjevač
sasvim zaboravi, i kada samo pjesma ostane, kada ne djeluje nijedan centar već
samo pjesma, kada ne postoji centar kao JA – kada je JA sasvim odsutno – i kada
ste u protoku, ta svijest koja teče je harmonija.
Biti budan i harmoničan stvara mogućnost da se
ekstaza dogodi. Ekstaza znači najviša radost, neopisiva; nijedna riječ nije
dovoljna da iskaže bilo što o tome. A kada osoba dospije do ekstaze, kada osoba
spozna najviši vrh radosti, milosrdna osjećajnost dolazi kao rezultat.
Kada imate takvu radost, vi poželite da je
podijelite; vi ne možete odbiti to davanje, davanje je neizbježno. To je
logična posljedica posjedovanja. Ono počinje da se preliva, vi ne treba ništa
da radite. To se počinje događati samo od sebe.
To četvoro su četiri stuba unutrašnjeg
zdravlja. Dosegnite to! To je naše urođeno pravo, mi samo treba da to
zatražimo.
Osho, Don't Let Yourself Be Upset
|
|
|
|
OSHO ART
„JA NIJESAM SLIKAR. JA SAM SLIKANJE. GDJE SE
SLIKAR IZGUBIO U TOM SLIKANJU, JA TO NE ZNAM.“ Osho
HAIKU
*
Basho zapisa:
SJEDEĆI U TIŠINI,
NE RADEĆI NIŠTA -
PROLJEĆE DOLAZI,
A TRAVA RASTE SAMA OD SEBE.
Čitava filozofija zena je
sadržana u ovom jednostavnom iskazu, u ovom malom haiku.
SJEDEĆI U TIŠINI,
NE RADEĆI NIŠTA-
PROLJEĆE DOLAZI,
A TRAVA RASTE SAMA OD SEBE.
Vi ne treba ništa da
radite. Prosvjetljenje nije vaše djelo. To nije ni dar. Vi ste već
prosvijetljeni, vi samo ne gledate u pravom smjeru. Razlika između
prosvijetljenog i neprosvijetljenog bića nije velika, ona je neznatna. Prvi je
gledao sebe, drugi nije gledao sebe. To nije mnogo različito. U svakom
trenutku, i onaj drugi može pogledati u sebe. Možda kada vaše oči budu umorne
od gledanja vani, vi ćete zatvoriti oči zbog dosade i umora, i pogledati unutar
sebe.
Vi ste mnogo tragali, i
ništa nijeste nalazili spolja. Kada ste pogledali unutra, iznenada ste otkrili
da je sve već tu što ste tražili. Vi ste došli na svijet sa time, to je vaše
suštinsko svojstvo.
*
VIDEO
SLOBODA
MAJSTOROV SMIJEH
Kovalski i
Nurdski su teturajući izlazili iz bara, nakačili se na banderu, potegli
šliceve, uzeli stvar u svoje ruke i počeli da žubore.
Policajac koji je
tamo stajao ih je ugledao, prišao im i rekao:
"Hej, vas
dvojica! Sklonite te stvari i prestanite da to radite. Gdje mislite da ste? U
Indiji?"
Dva Poljaka
poslušno zakopčaše svoje pantalone, ali kada je policajac otišao, Kovalski poče
da se smije.
"Što je tako
smiješno?" upita Nurdski.
"Ja sam
prevario tog policajca", reče Kovalski, "Ja sam ga sklonio, ali
nijesam prestao!"